3e dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu 3e dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

3e dag

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

23 April 2013 | Verenigde Staten, New York

3e dag...
Vanmorgen eerst even geskypt met Denise. Gaaf om 6000km uit elkaar te zijn en toch zo elkaar te kunnen zien en spreken! Het tijdsverschil is wel lastig. Voor ons was het erg vroeg (7 uur!).
Om half 10 begon de kerkdienst van de Reedemer Church waar Tim Keller de 1e predikant is. Inmiddels zijn er 3 kerken van de Reedemer in NY en ook een stuk of wat predikanten. Helaas staat niet op de site welke predikant waar voor gaat.
De diensten worden gehouden in het gebouw van The Salvation Army, ofwel het Leger des Heils. Het was meer een theaterzaal dan een kerkzaal zoals wij die kennen. Het zat er redelijk vol. Het is bijzonder om in het buitenland medechristenen te ontmoeten en een Bijbelse preek te horen.
De dienst verliep iets anders dan we gewend zijn. Wat ons wel aansprak was de interactie. De voorganger zegt iets waar de gemeente op antwoordt. Alles stond uitgeschreven in liturgieboekjes (geen beamer!), daardoor konden wij goed meedoen. Zelfs de liederen stonden er met notenbalken in. Na de dienst (gratis :)) koffiedrinken.
Volgetankt konden we hierna naar de 9/11 memorial. Ook hier weer secrurity. Overal politie en bewaking. Indrukwekkend monument! Tussen de wolkenkrabbers in een soort park met veel bomen en twee grote diepe vijvers en rondom de vijvers de namen van de slachtoffers. De diepte en de grootte maken indruk. Helaas was het museum nog niet klaar. Daar zouden de stalen restanten van de twin towers komen te staan.
In de winkel waren diverse films en boeken te koop. Zeer indrukwekkend om zo dichtbij dat vreselijke moment te zijn van 9/11!!
We deden een lunch in een parkje waarna we de metro namen 'uptown'. Arjan wilde nog graag naar het Air- seamuseum. Het vliegdekschep Intrepid ligt ergens afgemeerd in NY. Deze is te bezichtigen. In de hangar van het schip (zo groot!!) staan diverse vliegtuigen en ook op het dek staan een aantal straaljagers en helicopters. Er staat ook een spaceshuttle maar daar konden we helaas niet bijkomen. Indrukwekkend om de afmetingen van zo'n schip van dichtbij te zien. Er zaten wel 3000 mensen op zo'n schip!!
Lopend zijn we terug gegaan naar ons hotel. Ergens werden we tegen gehouden door een man met blonde rastaharen, zo'n bijzonder type, niemand mocht doorlopen langs het blok, we moesten maar oversteken, want ze waren bezig met filmopnamens. We hebben nog even staan kijken aan de overkant, maar er was nog geen camera te zien. Wel een hoop mensen en techniek. Het duurde ons te lang en zijn doorgelopen.
Onze benen voelden aan als lood en onze ruggen stijf toen we in het hotel terug waren. Eerst even bijgekomen daarna naar het 'happy hour' voor onze 'complementary cocktail'. Lekker hoor!
In de avond nog even naar Time Square geweest om wat foto's te maken in het donker. Echt donker is het daar niet. Zoveel lichtreclame!!

• 23 April 2013 - 10:03

Klaas Jonker:

is de foto van die vijvers 9\11 ik zie graag fotos van dat grote schip met al die oude vliegtuigen etc.dinsdag morgen het is hier motregen , alle fotos gezien leuk hoor .tot de volgende site. groetjes uit asn.