Hershey's en Amish - Reisverslag uit Bird in Hand, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Hershey's en Amish - Reisverslag uit Bird in Hand, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Hershey's en Amish

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

25 April 2013 | Verenigde Staten, Bird in Hand

Dag 6.
Alweer vroeg vanmorgen… 7 uur moesten we bij de grens zijn, anders zou er een lange rij kunnen staan. Nu is het hier echt voor-seizoen, dus met de drukte valt het overal nogal mee. We hadden in elk geval nog even tijd om ook aan de Amerikaanse kant (op Goat Island/geiteneiland) de watervallen te bekijken. Daar kon je er vrij dichtbij de rand lopen en bijna het water aanraken.
Rond half 10 zaten we in het vliegtuig richting Harrisburg. De vlucht duurde iets langer dan gepland, we moesten ‘de wachtkamer’ in, vanwege het drukke vliegverkeer. Een tijdje rondjes cirkelen dus.
Op het vliegveld stond er weer een grote luxe bus op ons groepje van 12 te wachten. Die bracht ons naar de Hershey’s Chocolate World. In het hele gebouw hangt een zoetige geur.
We kregen uitleg over de cacaoproductie met een proeverij. Wist je dat je chocola moet laten smelten op je tong? En dus niet moet kauwen! Heel leerzaam en erg lekker! Vervolgens mochten we onze eigen ‘candybar’ maken. Eerst kregen we een schort om, zo’n raar mutsje op en handschoenen aan. Vervolgens in een ruimte met computers kon je je ticket scannen (stond je naam op), de chocolade kiezen, de vulling en de topping. Daarna kon je aan de productieband je eigen chocoladereep volgen. Bij elke handeling was je naam zichtbaar. Omdat het proces van drogen even duurt hadden we de tijd om je eigen wikkel te ontwerpen. Zo leuk! Uiteindelijk kwam de reep weer tevoorschijn, werd in een doosje geschoven, je eigen naam gelaserd op de flap van het doosje. Tot slot in een prachtig blikken doosje gedaan en je eigen wikkel eromheen. Een prachtig souvenir!
Natuurlijk was er ook een giftshop waar naast de t-shirts en de caps de chocolade metershoog lag opgestapeld. Nog een leuke foto gemaakt van de grootste candybar…. Helaas te groot om mee te nemen. Sorry jongens... ;)
Met de bus gingen we vervolgens richting Lancaster naar The Amish Land. Er stapte een gids aan boord die tijdens een rondrit van alles vertelde over de Amish en hun leefwijze. Zo interessant! We zagen ook diverse koetsjes rijden. Ze willen echter niet op de foto of film. Zodra ze je zien doen ze de luiken van de koets dicht. De gids had het ook over een ‘scooter’ die de Amish gebruiken, dat bleek een step te zijn. Natuurlijk bij een paar winkeltjes gestopt waar ze van alles verkopen. Waar de Amish bekend om zijn, zijn hun quilts en gebak. We hebben verschillende dingen geproefd. De quilts zijn prachtig! In alle soorten en maten. We kregen ook een rondleiding in een huis en zagen een zgn. ‘belevingsfilm’. Allemaal erg interessant. Aan het einde van de dag hebben we daar ook gegeten. Gewoon met z’n allen aan 1 tafel. Het eten werd geserveerd in grote schalen, schep maar op zo veel je wilt. Als de schaal leeg was kwam er nieuwe. Het eten is allemaal biologisch, prima te eten!
We slapen vannacht in een hotel: The Amish View. Midden in Amish-land maar wel met alle gemakken van de moderne wereld, zoals elektra en wifi :)

• 25 April 2013 - 08:46

Ma Stam:

Arjan,het is geen volvo he? maar wel mooi hoor.

• 25 April 2013 - 15:25

Anja:

Hey ing en ar,
    Mooie verhalen en mooie foto's. Ben benieuwd naar het ontwerp van de chocoladerepen!
    Ik zie overiges wel een toepasselijke advertentie voorbij komen naast de foto's ....... van de Weight Watchers, wordt vast getriggerd door de chocola ;-)

mmm en volgende week weer vakantie????

lfs Anja

• 26 April 2013 - 16:56

Denise & Eugenie:

Hooooi, lieverdss

lekker hoor zoveel chocola! Wij moeten het doen met chocola van de AH :(
    Wij gaan vanavond met z'n tweeën een lekker meidenavondje houden, filmpje kijken maskertjes op doen en chocola eten. Heerlijk (:

Heel veel plezier nog de laatste dag in Amerika!
    Vliegse.

Heeel veeel Liefs, Eugenie & Denise.

• 27 April 2013 - 13:46

Anita:

Wat ontzettend gaaf dat jullie in Amishland zijn geweest. Hun leefwijze intrigeert mij erg. Lekker en veel koken en bakken, mmm. Niet hoeven nadenken over wat je vandaag weer eens aan moet doen, lekker basic.

Wat maak je dan in een paar dagen veel mee.
    Jaloers op de workshop chocolade, mmm.

Fijne dagen nog en tot maandag.

X Anita