Florence - Reisverslag uit Barberino Val d'Elsa, Italië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Florence - Reisverslag uit Barberino Val d'Elsa, Italië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Florence

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

28 April 2014 | Italië, Barberino Val d'Elsa

Vandaag stond Florence op het programma. Helaas begon de dag met regen. En het bleef regenen de hele ganse dag!
Op aanwijziging van Vittoria probeerden we in Florence te parkeren bij het station. Wat een stad om met de auto door te komen. Op z'n minst een 'uitdaging'. De parkeergarage stond niet erg goed aangegeven. Tot we rechts een grote P zagen. Hup wij de garage ingedoken. Wat klein! En de auto's stonden in rekken...
Al snel kwam er iemand naar ons toe. Laat de auto maar staan, wij zullen em voor u parkeren. Pfiew... dat scheelt! We hebben de autosleutel afgegeven in ruil voor een kaartje en konden zo de stad inlopen.
Eerst maar naar de grote kerk in het centrum: Santa Maria della Fiore met de Duomo. Daar wilden we graag naar boven. Thomas had met architectuurgeschiedenis een en ander geleerd over deze kerk en dom en nu kon hij dat eens in het echt bekijken. Maar mensen, wat een rij stond daarvoor!! Mega mega. Meestal hebben we er dan al wel genoeg van, maar deze keer hebben we dat gevoel aan de kant gezet en zijn in de rij gaan staan. En het regende en regende. Tientallen verkopers probeerden ons een pluu aan te smeren. We hadden er zelf eentje meegenomen, maar met z'n 4-en daaronder was best krapjes. Uiteindelijk hebben we er maar een pluu bij gekocht nadat ik eerst flink had afgedongen.
1,5 uur duurde het voor we binnen waren. Het was zeer zeker de moeite van het wachten waard. Om helemaal boven in die koepel te staan, vlak bij de plafondschilderingen met de kerk beneden.. magnefiek gezicht! En na nog een paar trappen kom je buiten waar de hele stad aan je voeten ligt.
Helaas regende het nog steeds. Weer beneden zijn we naar de Ponte Vecchio gelopen. Ook een 'must see' in Florence. Toen weer terug naar de kerk, want die moesten we ook nog bekijken. Onze kaartjes voor de Duomo waren ook te gebruiken voor de kerk, dusss... De rij was inmiddels aardig geslonken.
Het is een schitterende kerk! Er is ontzettend veel marmer gebruikt. Buitengevel en vloeren. Schitterende mozaiëken. Echt de moeite waard om te bekijken.
Via een straatje met marktkramen zijn we richting het station gelopen. Op de markt verkopen ze vooral leer (tassen en jassen), sjaaltjes en t-shirts. Denise heeft nog een mooie tas gescoord. We hebben goed onderhandeld. 'special price for you', 'no, to much'. Terwijl we wegliepen ging er steeds meer van de prijs af. Tot de verkoper akkoord ging met onze prijs. 't Is vast geen leer, maar wel een mooie tas :)
Morgen zal ik weer foto's plaatsen. 't Is me nu te laat..