Boca da Onça - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Boca da Onça - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Boca da Onça

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 November 2015 | Brazilië, Bonito

Vandaag stond Boca da Onça ecotoer op het programma. Een van de topattracties in dit gebied. We moesten ons om 8 uur melden bij de receptie van deze fazenda. Het ligt ongeveer 55 km van Bonito, dat is zeker een uur rijden. De laatste 10 km over een onverharde weg. We waren niet de enigen. Wij kwamen in groep 3 terecht. We kregen een heel verhaal over ons heen in het Portugees, maar in het Engels..... Dat ging niet lukken. Gelukkig dat een van de andere gasten voor ons kon vertalen. Groep 3 dus, dat was de laatste groep die vertrok. Nadat we uitleg hadden gekregen (weer in het Portugees) en een formulier hadden ondertekend dat we op eigen risico deelnamen werden we in de laadbak van een pick-up truck weggebracht. De gids sprak natuurlijk geen Engels maar gelukkig wel 2 mensen uit de groep van 8. De hele wandeling was ongeveer 4 km langs 7 watervallen door een prachtig tropisch bos.we begonnen op een platform hoog boven de vallei met prachtig uitzicht. Daarna daalden we af in de vallei langs een trap van zo'n 800 treden. De 1e waterval die we zagen was meer dan 150 meter hoog en ook gelijk de hoogste die daar te zien was. Hier kon je ook zwemmen. Dat liet Arjan zich geen 2x zeggen en plonsde gelijk in het water. Je mocht niet helemaal onder de waterval vanwege het gevaar van vallende stenen. Er was een lijn in (onder) het water waar je niet voorbij mocht. Arjan (zonder bril) nam een duik en was gelijk over de lijn. Hij heeft die hele lijn nooit gezien. Maar het was toch niet de bedoeling dat hij er zo 'ver' in ging. Dat kunnen ze dan wel weer duidelijk maken zonder Engels te spreken... De wandeling ging weer verder. Wij waren dus de laatste groep. We liepen ongeveer 20 minuten achter elkaar aan. Daardoor kwamen wij steeds bij een zwemplek als de andere groep aan het vertrekken was. Halverwege was een kiosk waar je wat drinken kon kopen en er was toiletvoorziening. Dit was allemaal goed geregeld. Vlak daarna moesten we een trap op van 180 treden. Dat was een hele klim in de hitte. Hoe heerlijk was het om daarna in het koele water te duiken bij weer een waterval! Die was echt prachtig! Een hele hoge, maar om er te komen moest je door een grot zwemmen. Hier konden we wel tot achter de waterval zwemmen. Wat een heerlijkheid was dat! Van alle watervallen die we voorbij kwamen heb ik tig foto's gemaakt. De ene nog mooier dan de ander. Het blijft moeilijk om al dat moois goed in een plaatje te vangen. Toen we bijna bij het einde waren, zag ik vlak voor ons in het bos een grote tak vallen. Dat was best vreemd. De gids zag direct een aapje zitten. Zo leuk! Hij zat er niet alleen, z'n hele familie was er. Een aapje had een kleine op de rug. Ze lopen ontzettend snel over de takken. En af en toe breekt er dus een tak af, waardoor ze hun aanwezigheid verraden. Zo gaaf dat we ook nog aapjes gezien hebben!
Weer terug bij de fazenda stond er een uitgebreide warme lunch op ons te wachten! De lunch bestond uit: feijão, rijst, vlees, spaghetti, salade en nog wat vreemde gerechten waarvan ik de naam niet weet, maar allemaal erg lekker! Na de lunch konden we nog zwemmen in een zwembad met natuurlijk water. Aangezien het best warm is hier, was die laatste duik in het zwembad erg lekker! De voorzieningen waren ook hier weer uitstekend, zelfs douches en kleedruimtes. Een prachtige en intensieve dag!