Porto Alegre en Canoas - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Porto Alegre en Canoas - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Porto Alegre en Canoas

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Juni 2016 | Brazilië, Canoas

Vandaag was een grote tegenstelling tov de afgelopen dagen. Toen ging het vooral om natuurgeweld, vandaag zaten we in het stadsgeweld. Aangezien Lennart en Salomé vandaag druk bezig waren met de voorbereidingen voor morgen leek het ons wel leuk om met elkaar naar Porto Alegre te gaan voor een stadsrondrit met de bus touristic. We gingen met de trein, want we zitten vlakbij een station en de trein kost geen drol. 1,70 reais p.p. enkele reis (delen door 4). In Porto Alegre kom je uit bij een grote Mercado, een overdekte markt. Dat is altijd leuk om even doorheen te lopen. Winkeltjes met kruiden, vlees, vis, groente, fruit en meer van dat soort dingen. We dronken een zoete cappuccino met kaneel en slenterden door de winkelstraatjes. Daarna namen we de bus touristic voor een rondrit van 2 uur. Beetje lang, maar alla. Eerst zaten we boven in de open dubbeldekker, maar zijn al gauw naar binnen gegaan. Het was mooi weer maar erg koud met onze zomerkleren. Voor opa Stam was het allemaal wat saai, hij kon z'n ogen niet meer openhouden en heeft de helft van de Tour gemist ;)
Met onze groep hebben we veel bekijks. Je ziet hier weinig grijze mensen en we zien er erg Europees uit. Alleen Wousje kan voor een Braziliaanse doorgaan. Ook qua kleding zien we erg anders uit. We worden soms openlijk aangestaard en ook wel aangesproken waar we vandaan komen. In de trein op de terugweg stonden mensen op voor de oma's. Zij zaten dus gezellig naast elkaar op een bankje te kletsen. Eerst werden ze wat aangekeken door een paar Braziliaanse vrouwen maar die wilden toch wel graag weten wat die vreemde vrouwen vandaan kwamen. Toch grappig hoe je zo ineens een gesprekje kunt voeren.
De trein stopt maar heel kort op elk station, we moesten dus klaar staan om er met z'n allen uit te springen. Doordat we aan het kletsen waren met die vrouwen lette ik niet goed op. 'Bij de volgende halte klaar staan om er uit te springen'. De oma's stonden onvast op hun benen in de schokkende trein. Hup wij met z'n allen er uit, zag ik dat het een station te vroeg waren. 'O nee, verkeerde station, snel er weer in!!' Dat ging gelukkig net goed. Hillariteit in onze groep. Met dit soort acties weet je zeker dat alle ogen op je gericht zijn. Nadat we op het juiste station waren uitgestapt gingen we naar The Mall om even wat te eten en te natuurlijk te shoppen. De shoppingmall ligt echt naast ons hotel, dat is erg makkelijk. Het is een vrij groot winkelcentrum je kunt er voor van alles terecht. Echt leuk om even lekker te shoppen.
Voor het diner gingen we met de hele familie en de familie van Sa en wat vrienden en de pastor en zijn gezin samen eten in een churrascaria (een bbq toko). Dit was in Porto Alegre, ongeveer 40 min rijden. Het was erg leuk ( voor Arjan en mij) om de familie van Sa en de anderen weer te ontmoeten. Voor de rest van ons was het natuurlijk allemaal nieuw. Soms was het ook wel lastig vanwege de taalbarrière. Slechts een paar van de Brazilianen kunnen redelijk Engels en voor de opa's en oma's is Engels ook geen optie. Len heeft vandaag de vader van Sa voor het eerst ontmoet. Erg fijn voor haar dat haar vader er bij kan zijn. We hadden een leuke avond. In deze toko treedt ook vaak een gaúcho dansgroep op met traditionele dans en muziek. Bij een onderdeel draait een danser met twee touwen rond, die hij hard op de grond laat tikken. Daarbij haalt hij mensen uit het publiek die op het podium moeten komen. Met de touwen slaat hij een sigaret uit hun mond, een blikje van het hoofd of laat hij het touw zo rakelings over het hoofd gaan dat de haren opwaaien. Denise en Thomas waren al snel aan de beurt. En ook Christano (broer van Sa) was de sjaak. Hij fluisterde de man in het oor dat wij daar ter gelegenheid van Len en Sa waren en dus stonden ook zij op het podium tussen de draaiende touwen. Het was een hele gezellige avond en een mooie start van de bruiloft!