Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Yellowstone

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

28 Juni 2017 | Verenigde Staten, West Yellowstone

We zijn in Yellowstone National Park. Wat is de natuur prachtig hier. De ingang van het park is zo’n 100km van Cody. De weg liep over een vrij hoge pas waar nog sneeuw lag. Toen we daarna wat lager kwamen viel ons de vele dode bomen op. De gids in de Rockies had al verteld dat er een kever in zit die alles dood vreet. Maar er is ook schade van bosbranden. Al snel kregen we zicht op het Yellowstone Lake. Dat is een van de grootste bergmeren ter wereld. Erg fotogeniek met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Wij reden de ‘grand loop’. Vanaf Fishing Bridge naar het noorden. Er zijn diverse parkeerhavens waar je even kunt stoppen om foto's te maken. En bij bijzondere dingen is een grotere parkeerplaats. Yellowstone is een vulkanisch gebied met veel zwavelbronnen en geisers. Op veel plekken zie je stoom uit de grond komen of opborrelend water. Soms zijn die plekken wat groter en daar zijn dan ook de wat grotere parkeerplaatsen. Daar hebben ze ook wandelpaden aangelegd, van die vlonders, zodat je je voeten niet brandt aan de hete aarde. Bij de Mud Volcano (moddervulkaan) stonk het verschrikkelijk naar zwavel. Maar het was zo ongelofelijk mooi. Uit een grot kwam modderwater en walmen zwavelstoom. Een eindje verder zagen we op een afstandje stoom uit de aarde dampen en daar vlakbij lagen een aantal buffels. En er waren ook echt bubbelende modderpoelen. Het landschap is erg afwisselend. Brede groene valleien met water en gras. Wild stromende rivieren. Bossen en bergen. We zagen verschillende bizons lopen, maar ook een hele kudde. Meestal zie je de auto's al staan en dan weet je dat er iets te zien is. Als de dieren over de weg lopen ontstaat er zomaar een file. Het was nl best druk. Veel plekken waren zo mooi dat we even uit de auto sprongen om foto's te maken.
Op een gegeven moment namen we de verkeerde afslag. Maar dat bleek een onverwacht mooie route te zijn langs de rand van een canyon. Zó diep en steil, met een wild kolkende rivier die zich over een rand perst en in een wilde waterval naar beneden stortte en zich een weg baande door de smalle kloof. De rotsen hadden prachtige kleuren. Naast het pad waren van die pilaar rotsen. Op een daarvan had een Osprey (ik weet de Nederlandse naam niet) een nest gebouwd en daar zat nog een jong in. Iemand had een grote kijker precies op het nest gericht en we mochten even kijken. Het nest zat dus hoog op een rots maar lager dan het pad.
Verder op de route begon het verkeer vast te lopen. Er stonden mensen langs de kant met fototoestellen. Arjan sommeerde mij om uit te stappen en te kijken wat er was. Keken we met z’n allen naar een jonge zwarte beer! We konden de camper niet zomaar aan de kant zetten. Een eindje verder was een parkeerhaven en zijn we teruggelopen. We hebben mooie foto's kunnen maken. Maar het was waarschijnlijk niet een hele doordachte actie. Toen we terugliepen naar de auto kwamen er Rangers aan die de mensen sommeerden om in de auto te gaan. De moederbeer was er niet bij en dat kan natuurlijk link zijn.
Ons doel was vandaag om naar de Mammoth Hot Springs te gaan. Dit is een gebied met hete bronnen die in stroompjes uit de grond komen en die op hun weg naar beneden glanzende terrassen van gesteente achterlaten. Dit was ook weer zo’n prachtige plek!
Daarna waren we behoorlijk verzadigd van alle indrukken en wilden we alleen nog maar naar de camping. We hadden er een gereserveerd in Yellowstone zelf. Zonder reservering is er nergens plek meer. De camping waar wij staan is heel basic. Geen stroom, geen water op de plek en al helemaal geen bereik met onze telefoons. In geval van nood moeten we naar een telefooncel hier ergens op de camping. Er zijn wel toiletgebouwtjes maar geen douches. We zitten midden in de bossen op ruime plekken. Helaas ook vergeven van de muggen. We liepen net even over de camping en zagen een aantal die een gaastent over de picknicktafel hebben gezet. Ik snap nu wel waarom. Elke plaats heeft ook een vuurring. Er worden veel vuurtjes gestookt en marshmallows gebrand ;).