Orgues/Tubing - Reisverslag uit Vernet, Frankrijk van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Orgues/Tubing - Reisverslag uit Vernet, Frankrijk van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Orgues/Tubing

Door: escudeiro

Blijf op de hoogte en volg Inge

22 Juli 2012 | Frankrijk, Vernet

Vanmorgen was de lucht weer schoon, gisteravond was het helemaal bewolkt
geraakt. We zijn naar een mooi natuurverschijnsel geweest dat ze 'orgues' noemen. Het lijken wel een soort pijpen of schoorstenen. Het zijn geërodeerde rotsen. In de USA was ook een park (Bryce) waar ze dit soort rotsen hebben, die hebben we toen overgeslagen. Nu hebben we het alsnog gezien.

Onderweg naar een rivier om te gaan 'tuben' zagen we nog een enorme
bosbrand. Het waait erg hard en ze hadden dan ook de grootste moeite om het uit te krijgen. We zagen de vlammen hoog oplaaien. Helikopters en vliegtuigjes cirkelden er omheen. Gelukkig ver van onze vallei.

'Tuben' is met een grote band door de rivier gaan. We werden helemaal
aangekleed: stevige schoenen, wetsuit, helm, zwemvest... we zagen er niet uit! Eerst hadden we daar al lol om. Vervolgens kregen we een grote zwemband mee (met bodem) en een peddel. Daarmee moesten we eerst een paar honderd meter stroomopwaarts lopen voordat we de rivier weer konden afzakken. We mochten 4 à 5 keer. Er waren 2 stroomversnellingen in dat stukje en die waren een stuk heftiger dan we ooit met kanoën hebben gehad. Met de peddel begin je niet zo heel veel dan je afzetten tegen een rots of de kant. Sturen kun je er niet mee.
De 4e ronde 'moesten' we een spel doen: rupsen. 1 Peddel ging nog mee, en de anderen moesten met de voeten onder de oksel van de voorganger aanhaken. Thomas had de langste armen en moest peddelen. Ik was achteraan, maar voordat iedereen in de band zat, lag ik voorop. Uiteindelijk kregen we de trein voor elkaar. De 1e stroomversnelling ging goed, maar voordat we in de 2e belanden lagen Arjan en Denise al uit de band, was Thomas door de stroom en dreef ik zover uit de stroom dat ik maar met moeite met mijn band er alsnog doorheen kon. Arjan ging zonder band door een klein stukje van de
stroomversnelling en dat was best heftig maar liep goed af. Het heftigste stuk wist hij te ontwijken. Denise is er maar lopend langs gegaan. De laatste ronde heb ik niet meer meegedaan maar gefilmd en foto's gemaakt. De film is erg leuk geworden, want deze keer ging Thomas al om in het eerste gedeelte van de stroom en Arjan vlak voor de camera. Denise en Thomas deden het laatste stukje nog eens, en prompt ging Thomas om, vlak voor de camera!! We hebben veel plezier gehad.