2e dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu 2e dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

2e dag

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 April 2013 | Verenigde Staten, New York

Vanmorgen waren we zoals verwacht al heel vroeg wakker en toch heerlijk uitgeslapen. Om 7 uur liepen we al buiten!
Eerst zijn we naar het Empire Statebuilding geweest. Een van de topattracties in NY. Rond openingstijd (8 uur) stond er gelukkig nog geen rij. We moesten eerst door de security, net als op het vliegveld. Riemen af, jassen uit, tassen op de band. De hele rattaplan.
In de lift zoefden we naar de 86e verdieping. Dat is nog 2x zo hoog als onze hotelkamer. Hoewel het zicht beperkt was, was het toch een prachtig gezicht zo hoog boven de stad te zijn.
Het gebouw staat vrij centraal en is een van de hoogste gebouwen. Het waaide er hard en het was best fris daarboven. We gingen ook nog naar de 102e verdieping. In deze lift ging er een 'liftboy' mee. Dit was nog zo'n ouderwetse lift die handmatig gesloten moest worden met een hekwerk. De 102e verdieping was een stuk kleiner en achter glas, dat scheelde weer met de wind! Op dat stukje kon je ook een gedeelte van de ijzeren constructie zien. Ongelofelijk hoe dat gebouwd is!
Eenmaal weer beneden liepen we door naar het zuiden. Ergens onderweg kwamen we over een marktje. Dat zijn altijd leuke plekken om eens rond te kijken. Dit was ook echt zo'n markt voor de New Yorkers en niet zozeer voor de toeristen. Toen hadden we inmiddels al een heel eind geslenterd en volgens de kaart was het nog een heel eind naar de zuidpunt van Manhattan. Dus zijn we maar eens op de metro gestapt.
We kochten een kaart bij een loket. Zo'n kaart waar je later nog weer tegoed bij op kan zetten, dat leek ons wel handig. Bij Wallstreet kwamen we weer boven. Smal straatje hoor! Dat daar het financiële centrum van de wereld is... Toch leuk om even gezien te hebben. De straat was wel vakkundig afgesloten voor auto's. Zeg maar gerust: compleet gebarricadeerd. Daar komt nooit een bomauto doorheen. Er staat ook permanent politie bij. Die zie je trouwens overal wel staan.
Er hangen heel wat Amerikaanse vlaggen in de stad en vele hangen half stok. Arjan heeft maar eens aan zo'n agent gevraagd waar dat voor is. The Boston bombing, was het antwoord.
Op het zuidelijkste puntje van Manhattan kun je een helicoptervlucht nemen. Die maakt een rondje om het Statue of Liberty en over de Hudson langs de wolkenkrabbers. Het waaide behoorlijk dat maakte de vlucht af en toe wel spannend hoewel het maar een kwartiertje duurde. Prachtig zicht vanuit zo'n heli!
Het statue of Liberty stond ook op ons verlanglijstje. Helaas bleek het gesloten. Hebben wij weer... Toen zijn we maar op de veerboot gestapt naar Staten Island die vaart er vlak langs. Kwamen we toch nog een beetje in de buurt. We konden mooie foto's maken vanaf de boot. Enorm beeld trouwens!
Weer aan land hebben we gelijk de metro genomen. We kwamen niet door de poortjes. Bleek dat we geen saldo meer hadden... Wij waren in de veronderstelling dat we $11 aan tegoed hadden gekocht en 1 rit kost 2,50.... Het was een hele toer om het saldo op te waarderen. Eerst pakte de automaat de creditcard niet. Vervolgens maar papiergeld er in gestopt, ook dat ging niet. Arjan was iets geduldiger dan ik. Uiteindelijk is het dan toch gelukt, hoefden we het hele stuk niet te lopen.
Vanavond willen we als het donker is naar de Brooklynbridge om aan de overkant te proberen mooie nachtfoto's te maken van Manhattan.

• 21 April 2013 - 12:33

Jacqueline:

Hoi geliefden

Leuk, hoor om te lezen wat jullie doen! Lijkt me een geweldige stad, New York, gaan wij ook eens doen....

Geniet ervan met elkaar!

Groeten Jacq