Naar Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Naar Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Naar Bonito

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

19 November 2015 | Brazilië, Bonito

Nog een laatste excursie op Baia Grande vanmorgen. Ze wilden ons meenemen met horseback riding (paardrijden) maar dat durfden we niet aan. Nog nooit op een paard gezeten en dan ineens 2 uur achter elkaar... (Eugènie, jij had het vast gedaan;)). Het werd dus een foto excursie. Het Belgische echtpaar (de vrouw die me gister bijna aan de haak geslagen had) ging ook mee. De Engelstalige gids was vertrokken dus ging alleen de 'tractorman' Adriano mee. De kar waarmee we vertrokken was een luxere uitvoering dan waarmee we tot nu toe steeds geweest waren. Deze had een huif en de banken waren voorzien van een kussen. De Belgische mevrouw riep verrukt (en stel je hierbij een Vlaams accent voor): aah, da's veel malser an de poepert! Van die houten banken krijg je een enorm houten achterwerk. Dit was idd iets aangenamer. Het ritje ging een andere kant op. Het landschap leek ook wat anders. Meer begroeiing. Dit gedeelte van de Pantanal lijkt meer op een savanne dan op een jungle. In het regenseizoen dat half december begint, komen grote delen van het land onder water te staan. We zagen tijdens ons ritje een blauwe ara. Hij vloog vlak voor ons langs en streek neer in een boom. Dit is de grootste ara die hier woont. Deze meet, als ik het goed heb, een meter van kop tot staart. Het is een prachtige vogel. Het is me gelukt om een mooie foto te maken! Een 'wow' momentje! Verderop zagen we nog emoes lopen. Die zijn ook enorm groot. Ook de reuzemiereneter kwam weer voorbij. Adriano liet ons grote termieten zien. Die hebben enorme scharen waarmee ze venijnig bijten. Overal in het veld zie je enorme bouwwerken van klei, dat zijn de kleine termieten. De grote termieten zitten meer in de grond.
We lunchten nog op de fazenda, daarna was het tijd om te vertrekken naar Bonito. Dat was ongeveer 160 km rijden. Dankzij de goede routebeschrijving leverde dat geen problemen op. Het landschap veranderde onderweg een beetje. Hoe dichter we bij Bonito kwamen hoe heuvelachtiger het werd. In Bonito zochten we eerst de touroperator op om de vouchers te halen voor de snorkeltrip en te kijken wat er nog meer te beleven valt. Dat is een heleboel! Bonito is het toeristische hart van een hele mooie omgeving. We hebben 2 tours bijgeboekt. Morgen gaan we naar Boca da Onca.
We hebben een schattig appartementje waar we de komende dagen logeren. Het is een park dat een beetje achteraf ligt bij Bonita. Er zijn een aantal huisjes waarin 2 appartementjes zitten. Ziet er erg leuk uit. Toen we aankwamen begon het te regenen en te onweren. Dat dreigde de hele middag al. De temperatuur blijft wel goed, ondanks de regen. Ik denk dat het zo'n 25/26 graden is. De regen maakt het wel wat benauwder.
We reden door de hoofdstraat van Bonito en zien daar ineens een winkel met een bekende naam! (Zie foto) Jammer dat de winkel al gesloten was.
Vanavond lekker gegeten bij Casa do João. Een restaurant dat door verschillende mensen was aangeraden. Op de kaart staat vooral vis uit de streek. Het toetje was pancakes met dolce de leite en ijs. Dat dolce de leite zijn we al vaker tegengekomen in de toetjes die we aten. Volgens mij is het gekarmeliseerde melk. In ieder geval is het erg lekker!

• 19 November 2015 - 02:30

Inge:

Het lukt me helaas niet om foto's te uploaden. Het internet is niet al te best hier. Ik zal het later nog eens proberen.

• 19 November 2015 - 13:29

Eugenie:

Wat weer een gave dag hadden jullie!

Maar eh Ing, dat staat eigenlijk wel op mijn bucketlist een prachtige bosrit maken, te paard, met jou .

• 19 November 2015 - 13:58

Jacqueline:

Wat lijkt me dat een fantastisch land!

• 19 November 2015 - 21:43

Klaasjonker:

Halo inge ik heb op de kaart corumba gevonden,prachtig lijkt me dat en die boca da onca ligt dat ook bij bonito vlak bij de grens met paraguay of bij die rivier de miranda, en die ponta pora ligt op de grens met para. Bedankt voor jullie bericht en tot de volgende verslag.groeten uit assen.