Rio, de hoogtepunten - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Rio, de hoogtepunten - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Rio, de hoogtepunten

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 Juni 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Voor vandaag hadden we een privé-tour geboekt. Helaas was het vanmorgen nog steeds regenachtig, maar in de hoop dat het beter zou worden stapten we opgewekt in de bus (wat trouwens telkens weer een hele stap was voor de oma's). Eerst naar de Pão de Açugar (Suikerbrood-berg) de nummer 1 bezienswaardigheid in Rio volgens ons boekje. Maar helaas hingen de wolken zo laag dat de top in de mist hing. Dan eerst maar naar down-town Rio waar we stopten bij de trap van Seralon. Deze trap is door de kunstenaar Seralon helemaal bekleed met tegeltjes. Een mooi kleurig gezicht! Hij kreeg tegeltjes van over de hele wereld. Zo kun je er ook tegeltjes vinden met Nederlandse spreuken er op.
Weer door het verschrikkelijke verkeer naar de kathedraal. Een modern pyramide-achtig bouwsel van beton. Aan de buitenkant ziet het er niet uit, maar van binnen is het erg mooi. Net als bij mensen zit de ware schoonheid van binnen, was de gedachte van de architect. Licht komt alleen door de gebrandschilderde ramen naar binnen. De kerk is dan ook alleen overdag open. Het gebouw is vierkant in opervlakte en mega groot. Als ik het goed onthouden heb kunnen er meer dan 2000 mensen in.
Vervolgens reden we langs de Sambódromo, een straat met hele hoge tribunes aan weerszijden. Met carnaval gaat de parade hier door heen. Dit is een andere optocht dan die over de Copacabana gaat. Die door de Sambódromo gaat is aan veel regels gebonden en daar zijn ook prijzen mee te winnen.
De regen was inmiddels gestopt en de bewolking wat hoger. De Suikerbroodberg en het Christusbeeld op de Corcovada waren zichtbaar geworden. We gingen alsnog naar de Suikerbroodberg. In 2 etappes ga je naar boven met een kabelbaan. Op de 1e berg heb je al mooi uitzicht maar op de 2e is het prachtig. De baai, de stad, het vliegveld, de diverse stranden! We hebben weer heel wat foto's gemaakt. Toen moesten we weer terug met de kabelbaan. Na 10 meter stopte de gondel met zo'n ruk dat die hevig schommelde. Toen we weer stil hingen zouden we weer verder gaan, maar weer met een ruk kwam de gondel slingerend tot stilstand. Eerst dachten we dat het een grapje was, maar het bleek een storing te zijn. Nadat we een tijdje stilgehangen hadden en er wat telefoontjes waren gepleegd, gingen we heel langzaam weer naar boven. Daar moesten we er allemaal uit, werd het systeem gereset en mochten we weer instappen. Weer na zo'n 10 meter kwam de gondel slingerend tot stilstand. Dit was niet grappig meer!! Weer wachten tot de gondel niet meer slingerde, toen gingen we heel langzaam naar beneden. Nog een paar keer stopte de gondel, maar slingerde niet meer zo erg. We waren blij toen we weer veilig op de grond stonden!
Omdat we de privé-tour helaas niet konden verlengen zette de chauffeur ons af op de Copacabana waar busjes vertrokken naar de Corcovada, de berg waarop het Christusbeeld staat. Dit busje bracht ons helemaal naar boven. Geen gedoe met taxi's of treintjes, lekker makkelijk. Het laatste stukje naar boven ging met de lift en roltrap. Was het beneden zo'n 19 graden, boven op de berg was het vast niet meer dan 10! Verschrikkelijk koud!!! We hebben snel wat foto's gemaakt en zijn toen gauw weer naar de bus gegaan. Het was prachtig daarboven. Het beeld enorm indrukwekkend groot! En het uitzicht over de stad formidabel. Dit hadden we niet willen missen!
We sloten de dag af in een restaurant op de 30ste etage met uitzicht over de Copacabana. Dat leek ons wel een mooie afsluiter met al die uitzichten vandaag ;)
(Foto's vind je bij het verslag 'vertrek'. Het lukt niet om de foto's bij het juiste verslag te krijgen.)