Naar Cody - Rodeo - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Naar Cody - Rodeo - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Naar Cody - Rodeo

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

25 Juni 2017 | Verenigde Staten, Cody

Yes, ik heb gereden in de camper! En het viel me niet tegen, t is dan ook een automaat. Je moet er alleen erg rekening mer houden dat je lang en breed bent. Arjan gaf de instructies: rijden als in een bus! Ruime bochten! Niet te snel insturen! Hij heeft natuurlijk gelijk een foto gemaakt, dan ligt dat in ieder geval vast.
We reden van Devilstower naar Cody. Ongeveer 500 km. Het eerste stuk was vooral snelweg, heuvelachtig en kaal vanaf Buffalo gingen we de Big Horn Mountains in. Dat was een erg mooi stuk vooral met bossen. Vervolgens kwamen we in een soort laagvlakte. Als je op de kaart kijkt kun je zien dat dat helemaal omringt is door bergen. Het eerste stuk daarvan was rotsig en erg onherbergzaam. Midden door dit gebied loopt een rivier, daaromheen is wel vruchtbaar land en liggen verschillende stadjes. We hebben daar ergens gegeten bij een Taco John’s. Fast food weliswaar maar dan Mexicaans. Wij vonden het lekker. Op het laatste stuk naar Cody reden we door een bruin landschap. Wat heuvelachtig maar ook met lange rechte stukken weg. We hadden een plekje gereserveerd op een KOA (spreek uit als: kee oo ee). Cody is echt een cowboy stadje. Elke avond is er een rodeo. Vanaf de camping ging een bus die ons daar heen bracht. Dit was echt een super leuke happening! Behalve het begin. Er zat een gezin naast ons waarvan een kind onwel werd. Paniek in de tent. Ze riepen om een ‘medic’ en ‘call 911’. Een aantal mensen uit het publiek snelden toe om te helpen. We zaten op een tribune, dat is niet echt handig om snel weg te komen. Even later zagen we een ambulance met zwaailichten aankomen. Maar vertrok een tijd later zonder toeters en bellen. Geen idee hoe het afgelopen is.
De show ging gewoon door. We zaten dus hoog, op een tribune met onder ons een bak zand met grote hekken er omheen. De hele happening leek wel een soort kerkdienst. Er werd begonnen met een gebed! Dit is serieus waar. Petten gingen af en de speaking man sprak een gebed uit. We waren helemaal flabergasted. Vervolgens moest iedereen gaan staan en werd het volkslied gespeeld en meegezongen. In de show zaten verschillende onderdelen. Een kalf werd losgelaten en tegelijk een ruiter. Die moest het kalf vangen met een lasso en vervolgens met een voor- en achterpoot vastbinden. Dit ging om de snelste tijd. Er waren een stuk of 6 cowboys voor dit onderdeel. Dan was er (natuurlijk) het onderdeel om zo lang mogelijk op een bokkend paard te blijven zitten. En er was een deel dat deden alleen cowgirls: zo snel mogelijk met je paard 3 tonnen ronden. Er waren ook jonge meisjes. Er was een kindermoment en een voorstel moment met degenen die naast je zaten (net als in de kerk). Het laatste en het meest spectaculaire onderdeel was ‘bullriding’, zo lang mogelijk op de rug van een stier blijven zitten. De meesten zaten er nog geen 3 seconden op. Het was af en toe best gevaarlijk. Een keer sprong een stier over het hek. Gelukkig stond er niemand achter. Een paar cowboys zagen we hinkend weglopen. Rodeo is niet voor mietjes.

• 25 Juni 2017 - 11:42

Anita:

Haha, ik zie jullie al helemaal zitten, verwonderd om je heen kijken en dan beseffen dat iedereen daar zit te bidden. Wat een gave ervaring. Net als dat camperrijden, stoer hoor!

• 26 Juni 2017 - 10:03

Denise:

Waauw! klinkt echt als een gave ervaring, daar had ik ook wel bij willen zijn...

Enjoooooy, xx