Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Monument Valley

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 Juli 2017 | Verenigde Staten, Oljato-Monument Valley

We hebben hier in Monument Valley een aantal tours gedaan. Gisteravond een ‘full moon’ tour. Helaas was het nogal bewolkt. Op 1 moment aan het einde van de tour kwam heel even de maan tevoorschijn. We hebben nog een paar foto's kunnen maken. Vanmorgen hebben we een uitgebreide tour gedaan. Waar we ook mochten kijken in een ‘hogan’, een Navajo-hut. Daar zat ook een oude vrouw bij een weefgetouw, ze demonstreerde hoe ze wol kaarden en spinnen. Het weven van een kleed duurt wel 5 tot 6 maanden. De constructie van de hut is erg interessant. Het zijn ronde hutten met een deur aan de oostkant en een gat in het dak voor de kachelpijp. Die kachel staat precies in het midden. Aan de binnenkant zie je alleen hout, aan de buitenkant zie je alleen aarde. Het park Monument Valley is een Tribaal park, eigendom van de Navajo’s (spreek uit als Navahoos) en zij mogen er ook wonen. Het is een vallei omgeven door rotsen. Je rijdt in het park tussen de rotsen door. Ze noemen die rotsen: Mesa, dat is Spaans voor tafel en daar lijken de rotsen ook wel wat op. De kleinere rotsen heten ‘butte’ (bjoet). Eigenlijk zijn de buttes die je ziet wanneer je naar Monument Valley rijdt de mooiste en markantste. Vanavond hebben we ook nog de sunset tour gemaakt. Het licht is dan weer heel anders. De rotsen worden warm rood. De gids deed haar best mooie fotoplekken te laten zien. En vanavond zagen we zowaar de volle maan opkomen achter de buttes. Wat was dat een prachtig gezicht! Ik zal proberen wat foto's te uploaden. De verbinding is niet erg geweldig en de website werkt ook niet altijd mee.