Excursie - Reisverslag uit Xirokástellon, Griekenland van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Excursie - Reisverslag uit Xirokástellon, Griekenland van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Excursie

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Juni 2015 | Griekenland, Xirokástellon

Vandaag stond een excursie op het programma. Daarvoor moesten we de wekker om 6 uur zetten. Dat was een mooie tijd om de zon te zien opkomen. Prachtig! Dat was een mooi begin van de dag.
We zouden in Argasi worden opgepikt door de bus. Dat bleek maar een klein busje te zijn. Vonden wij prima. Een VIP toer met maar een paar deelnemers sprak ons wel aan. Helaas… na nog 1 stel te hebben opgepikt moesten we overstappen op een grote bus. Die vervolgens nog meer mensen ophaalde. De bus kwam helemaal vol. Bij Agios Nikolaos (bijna in het noordelijke puntje) stapten we over op 2 speedboten die ons met een noodgang naar Navayio brachten. Dat is het strandje waar het scheepswrak ligt. De belofte van deze excursie was dat we voor de drukte er zouden zijn. Er zijn namelijk heel veel excursies die hier naar toe gaan en met hele grote boten. Die belofte maakten ze waar. Wij waren de 2e en de 3e boot. We moesten dan wel voor lief nemen dat het strand nog grotendeels in de schaduw lag. Het was er prachtig. Het strand is alleen per boot te bereiken. De rotsen er omheen zijn ongeveer 200 hoog. Loodrecht omhoog! De zon draaide heel snel. We zaten even op het strand en je kon de schaduw bijna zien lopen. En dan de zee….!!! Zo ongelofelijk blauw. Azuur en diep kobalt blauw. We bleven hier maar een uurtje. Terug op de boot. Ondertussen kwamen de grote boten ook al de hoek om varen met enorme troepen mensen. Wij voeren een heel stuk terug tot aan de blauwe grotten. We zijn in een enkele grot ingevaren. De kleur blauw die je daar ziet is zo intens! Niet te beschrijven zo mooi! We voeren onder enkele arcaden door en mochten vervolgens een half uurtje zwemmen. De boot werd aangelegd bij een andere grot waar je in kon zwemmen. Ook hier weer mooie blauwe kleuren. Inmiddels waren we weer dichtbij de aanlegplaats. Daar was ook een restaurantje waar we konden lunchen. Lekkere Griekse Salade.
Weer in de bus, vijf minuutjes rijden naar Xigi. Dat strandje heeft zwavelhoudende bronnen en er zit cologeen in de grond. Met dat zand kun je je huid schrubben en dan voelt het heerlijk zacht aan. De geur van zwavel is te vergelijken met rotte eieren. De kleuren waren er weer prachtig en intens. Azuurblauw water, wit strand. Het strandje was overigens maar heel klein en niet heel toeristisch uitgebaat, een verborgen pareltje. Na een uurtje moesten we al weer de bus in en begon de terugtocht. Ondertussen hebben we toch aardig wat van het eiland kunnen zien vanuit de bus. Een druk dagje, maar zeer de moeite waard. Wat een prachtige plekken hebben we gezien!!