Safari's - Reisverslag uit Miranda, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Safari's - Reisverslag uit Miranda, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Safari's

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

18 November 2015 | Brazilië, Miranda

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt stond de limo-cabrio klaar voor een wildsafari. Het is hier tropisch warm en tropisch mooi. Ingesmeerd met zonnebrand en muggenolie stapten we op de limo. We hadden een enthousiaste (Engels sprekende!) gids mee. Al snel zagen we een reuzenmiereneter. Ik schat ongeveer een meter hoog en van kop tot staart wel 2 meter. De gids vertelde dat ze wel 30 duizend mieren op een dag eten. Ze zijn vrij schuw, maar deze had ons niet in de gaten en konden wij een tijdje naar hem kijken. Even verderop was er nog eentje. Ze hebben een enorme pluizige staart en zijn natuurlijk bekend om hun vreemde slurfachtige neus. Bij het water zagen we een grote capibari. Dat lijkt wel een enorme otter. Het geluid dat ze maken lijkt op blaffen. In het water zaten heel wat kaaimannen. De indiaan die mee was op de tractor had een zak met vlees mee. Door met een stok in het water te slaan lokken ze de kaaimannen. Allemaal voor de toeristen, maar gaaf om ze van zo dichtbij te zien. Een grote kaaiman van ongeveer 2 meter noemden ze Tony. Ondanks dat ze aan mensen zijn gewend bleven we toch maar op een afstandje. Tony had best een grote bek en scherpe tanden. Een paar enorme gieren vonden dat vlees ook wel aantrekkelijk en volgden op een afstandje. Op de terugweg zagen we nog een paar emoes lopen. Het is lastig om de vogels die we zien goed voor de camera te krijgen. Er vliegt hier heel wat moois rond. Rond de fazenda woont ook een toekan. Wat een indrukwekkend beest is dat! Zo mooi!!! Veel parkietjes vliegen hier rond, die maken behoorlijk lawaai! En zo'n goede schutkleur, je ziet ze bijna niet in de bomen. In de tuin staan mangobomen, de mango's zijn nog niet rijp. We hebben ook limoenen zien hangen en granaatappels.
Tijdens de heerlijke uitgebreide lunch ontmoeten we Nederlanders met gezamenlijke kennissen via het werk. Hoe klein kan de wereld zijn. De manager, Alexandre, kwam ons vertellen wat er nog meer op het programma stond voor vanmiddag en en passant kwam ter sprake dat het 39 graden is!!!!
De middagexcursie was piranha fishing. Vanwege de muggen rond het water werd geadviseerd om iig een lange broek en dichte schoenen te dragen, lange mouwen zou verstandig zijn, natuurlijk niet vergeten in te smeren met muggenolie. Best warm om met 39 graden zo gekleed te gaan, maar liever dat dan lekgestoken worden. De limo-cabrio reed voor en we stapten op voor een rit van een uur. Geklutst en geschud bereikten we de lagune. Daar lag een boot op de kant en een soort van ponton in het water. Dat bleek ons vaartuig te zijn. Later legden ze uit dat de boot niet meer voldeed omdat je dan te dicht op het water zit. Kaaimannen kunnen heel hoog springen!
We voeren naar de overkant van het meer en legden aan in de schaduw. Het waaide ook nog eens lekker, dus prima te doen in onze lange kleren. We hadden geen last van muggen. Iedereen kreeg een hengel en daar deden ze een stukje vlees aan. Binnen de kortste keren haalde iemand een piranha naar boven. Een hele mooie glinsterende vis, niet erg groot maar hele scherpe tanden!! Ik stond naast een Belgische mevrouw, die was erg enthousiast. Als ze wat aan de lijn voelde trekken, trok ze met een ruk de hengel omhoog en de haak zwaaide vervaarlijk mijn kant op! Het ging net goed, anders had ze mij aan de haak geslagen. Ze ving ook nog 2 piranha's. Arjan en ik vingen maar steeds niks. Ondertussen was er ook een grote kaaiman komen kijken. Hij aasde op een lekker makkelijk hapje. De gids wilde laten zien hoe hoog een kaaiman kan springen. Hij deed een piranha aan een hengel (zonder haak) en hield dit als lekker hapje voor de neus van de kaaiman. En op het moment dat het beest toehapte trok hij de vis omhoog. Kaaimannen kunnen idd heel hoog springen! Hij kwam zeker 1,5 meter uit het water! Het aas was bijna opgevist en iedereen had een vis gevangen behalve wij. Echt het allerlaatste stukje aas had ik aan de hengel en gooide die aan de andere kant van de boot uit, toen had ik ook eindelijk beet! Yes!!
Het werd tijd om weer terug te gaan naar de fazenda. Nog een paar mooie vogels gezien op de terugweg. Een toekan, the southern sceamer, zwarte gier, een soort havik, een stel papegaaien, een woodpacker en nog een paar. Ik heb er een paar op de foto staan. Die foto's kan ik helaas niet bij het blog plaatsen. Dat kan alleen met foto's die we met onze telefoons maken en die hebben we niet steeds mee. Jullie komen maar een keertje langs thuis om alle foto's te bekijken. Het is zo mooi hier, we maken honderden foto's! Het diner was de afsluiting van de dag. Het was weer heerlijk!

• 18 November 2015 - 11:37

Pa&Ma Stam:

indrukwekkend !!

• 18 November 2015 - 15:21

Eugenie:

Oh Arjan en Inge, wat een gave stoere en intense dingen beleven jullie! Wat is de natuur indrukwekkend mooi. Wat mooi om op deze manier het land de cultuur en de familie van Sa te leren kennen. En Ing je schrijfstijl is zo boeiend en heerlijk om te lezen..net of ik over je schouder een beetje mee kan kijken.