Canoas en Porto Alegre - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Canoas en Porto Alegre - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Canoas en Porto Alegre

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

14 November 2015 | Brazilië, Canoas

Prima geslapen in de kamer van Salomé. Heel vertrouwd met een foto van Lennart en een van ons gezin op het kastje. Het huis waar ze wonen is niet erg groot maar ook niet echt klein. 3 slaapkamers, kleine badkamer, woonkamer voor bank en tv en een grote keuken met
plaats voor een tafeltennistafel! Salomé had voor vanmorgen toch vrij kunnen krijgen dat was voor ons erg fijn, want nu kon ze ons haar buurt laten zien. De school waar ze werkt is zo'n 15 minuten lopen van haar huis. Vlakbij school kwamen we een paar leerlingen van haar tegen die erg blij waren dat ze vrij kregen omdat Salomé vrij was. We hebben in de school gekeken en zelfs in het lokaal waar ze meestal les geeft. Dat was bezet maar wij mochten toch even binnenkijken. We werden door de leerlingen met dezelfde nieuwsgierigheid bekeken als wij hen. Zij vonden het maar raar dat hun professora Engels sprak, dat hadden ze nog nooit gehoord. Ze waren bezig met geschiedenis geloof ik. Er was iig een kaart van Europa waarop Arjan kon aanwijzen waar Nederland lag. Voor de leerlingen was onze komst een welkome afleiding.
We gingen vanmiddag lunchen met Jacqueline (zus) en Lucas (neefje) in een restaurant met een buffet. Je kon zo veel en vaak opscheppen als je wilde. Een heel afwisselend buffet, met salade, vlees, vis, pasta, patat, rijst en ook nog een toetjes buffet. En dat voor een lunch! Daarna gingen we met de trein naar Porto Alegre en daar met de touristic bus voor een sightseeingtour van 2 uur. De zon was inmiddels wat gaan schijnen en we zaten bovenin de open dubbeldekker. Salomé was zo verstandig geweest om zonnebrand mee te nemen. (Vanmorgen hadden we nog een hele dikke bui met onweer.) Porto Alegre heeft veel lanen met veel bomen en ook heel wat parken. Best een groene stad. We zagen veel lelijke gebouwen waar tussen ineens een prachtig oud gebouw. We liepen terug door een enorme markthal waar we een echte gaucho spotten. Arjan sprak hem aan en met Salomé als vertaalster hadden we een leuk gesprekje en mocht Arjan een foto maken.

Het avondeten hadden Daniël en Patricia geregeld. Zij namen ons mee naar een churrasceiro waar ook een traditionele dansgroep optrad. Heel typerend voor het zuiden van Brazilie. In een churrasceira komen ze met enorme vleesspiezen van de gril bij je tafel. Daar snijden ze wat van af op je bord. Je kunt eten zoveel je wilt. In vijf minuten tijd waren er al 8 verschillende soorten vlees langsgekomen en lagen de borden aardig vol. Ik wilde het rustig aan doen en hield het meeste af. Het verbaasde me dat de anderen zoveel aten en binnen no time was hun bord leeg. Ik had veel moeite om mij 1e stukje te eten omdat ze steeds weer met nieuw vlees aankwamen dat ik uit mijn bord moest zien te houden. Tot ik ontdekte dat ze na een paar happen het vlees op een ander schaaltje legden dat vervolgens door de bediening weer werd meegenomen. Het was trouwens wel erg lekker! De dansgroep was ook erg leuk! Zwierende rokken van de dames, stoere chauchos met grote zwaarden en andere attributen waarvan ik de namen niet weet. We hebben genoten!!

• 14 November 2015 - 11:57

Anita:

Wat een leuke verhalen en belevenissen.
    Leuk voor Salomé om een kijkje in haar wereld te kunnen krijgen.

• 14 November 2015 - 13:15

Karine:

Leuk om zo mee te genieten.
    Groetjes Karine