Wijngaarden en nieuwe vrienden - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Wijngaarden en nieuwe vrienden - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Wijngaarden en nieuwe vrienden

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

15 November 2015 | Brazilië, Canoas

Voor het ontbijt waren we uitgenodigd bij Daniël en Patricia. Zij wonen op ongeveer 5 minuten lopen bij Salomé vandaan. Omdat ze dit weekend iets met de jeugd hebben uit heel Brazilië was Daniël naar het vliegveld om iemand op te halen. Met deze man uit Paraná (een staat in Brazilië) kwam ook Lucas mee, dat is weer een bekende uit de jeugdgroep in Canoas. We ontbeten dus mer ons zevenen. Muito bom! En erg gezellig! Warme broodjes met jam, vlees, kaas of kipsalade. Vers fruit, sap en zelfs cappuccino, speciaal gemaakt door Daniël voor Arjan en mij. We hadden nog wat kadootjes mee die in de smaak vielen.
Voor vanmiddag had Salomé bedacht om naar een wijnproeverij te gaan in Bento Goncalves. Het had nogal wat voeten in aarde om daar te komen. Salomé had verschillende mensen gevraagd die mee zouden kunnen vanwege de auto maar dat lukte niet. Jacqueline moest een nieuw rijbewijs ophalen maar dat had ze vergeten of ze had geen tijd gehad. Tenslotte vroeg ze Arjan of hij het zou zien zitten om te rijden. Tot haar verrassing zei hij (natuurlijk) direct ja. In de Pantanal krijgen we ook een auto mee dus heeft hij een internationaal rijbewijs mee. Van de familie wilde of kon ook niemand mee dus zette Daniël ons met z'n drieën af bij het vliegveld om daar een auto te huren. Daar stonden we bij de verkeerde locatie, er werden wel auto's uitgegeven maar de administratie konden ze daar niet afhandelen. Dus werden we met een busje naar de terminal gebracht. Eerst moesten we een tijdje wachten, want we waren niet de enigen en een auto huren vergt enorm veel papierwerk. Waren we eindelijk aan de beurt, kregen we geen auto mee want Arjan had zijn paspoort niet mee en die was toch écht nodig! Dan maar een andere verhuurder geprobeerd. Dat leek wel te lukken, maar zij had niet de toegang tot de juiste systemen, daarvoor moesten we naar een andere locatie. Hup, weer in een busje naar de verhuurlocatie. Daar lukte het uiteindelijk wel om een auto op naam van Salomé te huren met Arjan als bestuurder, maar een wegenkaart hadden ze dan weer niet. In ieder geval hadden wij een auto! Salomé was helemaal geinstrueerd door Daniël hoe we zouden moeten rijden, ingeprogrammeerd in de telefoon en toch misten we de juiste afslag. Na wat linkse en rechtse afslagen kwamen we toch weer op de juiste weg. Vlakbij Bento Goncalves vonden we een restaurantje waar we lunchten (om 3 uur!). We vroegen in het restaurant waar we een wijnboerderij konden vinden en ze kwamen aanzetten met een kaart met wel 20 wijnboerderijen! Bento Goncalves en ook Grimaldi zijn plaatjes midden in het beroemdste wijngebied in Brazilië. De wijnroute begon vlakbij het restaurant, maar ook die afslag misten we. Het kostte wat moeite maar we hebben het uiteindelijk gevonden! De wijnroute liep door een vallei en was prachtig! Mooie heuvels, veel bloemen, palmbomen en hoe verder je kwam hoe mooier en netter de huizen. Door het omrijden waren we wel te laat voor de rondleiding. We mochten wel vrij over het landgoed lopen, dat heel mooi en netjes was aangelegd. Wijngaarden met palmbomen! Uiteraard was er een winkel waar alle wijnen te koop waren en natuurlijk hebben we een fles meegenomen. De terugweg leverde geen problemen op. We waren alweer in de buurt van Canoas toen Salomé muziek opzocht op de radio en we ontdekten dat er een navigatie in de auto zit! Lekker handig hè?!
We hebben ook nog even een hotel bekeken waar we kunnen logeren als we hier weer zijn voor de bruiloft. Dat hotel is ongeveer 2km van Salomé's huis en ook vlakbij de kerk, een prima locatie, denk ik.
Na het avondeten (wat rond rond 10 gedaan was) gingen we nog naar de kerk waar een groep jongeren uit verschillende staten bij elkaar was. Ze waren net klaar met het formele gedeelte dus wij waren mooi op tijd om aan te sluiten bij de hapjes en de drankjes. Dat betekende zelfgemaakte taarten en frisdrank. Het was erg leuk en interssant om met deze mensen kennis te maken. Er waren leuke reacties zoals: leuk jullie eindelijk (!) te ontmoeten. Het lukt me aardig om enkele gesprekken te volgen en er af en toe een Portugees woordje of zinnetje in te gooien. De Brazilianen zijn onder de indruk en erg enthousiast. We maken veel nieuwe vrienden. Het voelt alsof we hier al een week zijn en we genieten volop!

• 15 November 2015 - 09:26

Mam Jonker:

Wat leuk Inge zo maak je toch van alles mee,en was het ook leuk om die wijnboerderij te bekijken? Hoe is het klimaat,warmer dan hier,zie salomé in een zomerjurkje lopen.
    Het is hier hier nou echt herfstig,niet koud harde wind en veel regen.veel plezier met elkaar.

• 15 November 2015 - 15:03

Pa & Ma Stam:

Lekker eten en blije gezichten, het doet ons goed dat te zien. We kijken elke dag er naar uit.
    groetjes P&M