Riviersnorkel en Buraco das Araras - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Riviersnorkel en Buraco das Araras - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Riviersnorkel en Buraco das Araras

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

21 November 2015 | Brazilië, Bonito

Het was koud vandaag! Maar 22 graden! De omslag (of dipje) kwam vannacht. We werden wakker omdat het enorm hard waaide. Even later kregen we een fikse onweersbui over ons heen. Er is behoorlijk wat regen gevallen en de zon liet zich nauwelijks zien vandaag. En dat terwijl we een snorkeltrip gingen doen. We werden om 10 uur verwacht bij de fazenda dichtbij de bron van de Sucuri. Ongeveer 20 km van Bonito. Zodra we het stadje Bonito uit waren begon de 'dirty road'. Door de regen stonden er behoorlijke plassen. Na enige wachttijd bij de fazenda waren we eindelijk aan de beurt voor onze tocht. Het was allemaal erg goed georganiseerd. En ook hier moesten we weer tekenen voor ons eigen risico. We kregen wetsuits aan, surfschoenen, een zwemvest en een snorkelsetje mee. Vervolgens kregen we instructie in het zwembad. Hier haakte nog iemand af omdat het niet lukte met de bril, of omdat ze niet durfde. En natuurlijk sprak de gids geen Engels, vervolgens negeerde ze ons totaal. Dat was wel wat raar. Na de instructie en de nodige foto's werden we weer in een pick-up truck geladen die ons een paar honderd meter verderop bracht naar de bron van de rivier Sucuri. Het water is ontzettend helder en je kon dan ook goed zien hoe het water op diverse plekken uit de bodem omhoog borrelde. Een eind verderop mochten we zelf het water in. Ongelofelijk hoe snel we met de stroom werden meegenomen. Het water was prachtig helder. We hebben grote en kleine vissen gezien, maar eerlijk gezegd viel het aantal vissen mij wat tegen. Het was goed dat we een wetsuit aanhadden. Al met al lagen we toch zo'n 50 minuten in het water. De gids voer mee met een boot. Halverwege begon het te regenen. Gelukkig geeft dat niet zoveel als je in het water ligt. Maar die 50 minuten waren mij te lang. Ik had het wel gezien en het werd me te koud. Eenmaal uit het water werden we weer met de pick-up truck teruggebracht. Dat was echt vreselijk koud!! Bij de fazenda waren voldoende kleedruimtes en ook douches. Helaas waren die niet al te warm. En we waren 's ochtends er optimistisch van huis gegaan, in korte broek en T-shirt. We hebben nog geluncht op de fazenda. Dat was weer een warme lunch, maar wij bleven koud. Snel de auto in en de verwarming aan. Weer 18 km over de 'dirty road' en ik kan je vertellen dat die echt 'dirty' is als het geregend heeft. Ons autootje was grijs maar kreeg een oranje laag van de modder.
Toch was dit nog niets vergeleken bij de weg die we 's middags reden. We hadden ook nog een tour geboekt naar een 'sinkhole' waar veel ara's wonen. Alles is hier eco, dat bekent oa dat je van te voren vouchers moet halen voor de activiteiten. Zo kunnen ze het bezoekersaantal reguleren. Een 'sinkhole' is een grot die is ingestort. Het is een enorm diep bijna rond gat met steile rotswanden. Deze 'buraco das araras' was ongeveer 55km rijden. Na 15 km werd de weg weer onverhard. Dit was echt een vreselijke weg, met enorme gaten en glibberige modder, door de middle of nowhere en toch een doorgaande weg. Arjan heeft inmiddels wat oefeningen gedaan voor de slipcursus. We verwachtten dat deze weg tot aan het einde toe onverhard zou zijn, maar dat viel gelukkig mee. Slechts 25 km. Daarna was het weer prima asfalt. Wel bijzonder dat de weg dan ineens weer overgaat op verhard. Waarschijnlijk ligt het onverharde stuk te laag en stroomt het wel eens over in het regenseizoen en is het asfalt daar verdwenen, of zoiets...
Ook bij de ara's moesten we een formulier tekenen en ging er een gids mee. En deze sprak Engels!! Deze knul was een Italiaan die inmiddels een aantal jaren in Brazilië woont. De sinkhole is bijna rond en er loopt een pad omheen met 2 uitkijkpunten. Vandaar kijk je in het enorme gat. We hadden geluk met de ara's. Er zaten er 2 in een boom vlakbij het uitkijkplatform. De soort die hier het meest te zien is is rood met blauw. Wat een prachtige vogels zijn dat! Maar ook herriemakers. Ik snap nu helemaal de uitdrukking: lawaaipapegaai! Je ziet de ara's bijna altijd met z'n 2-en vliegen of zitten. Ze zijn monogaam (blijven altijd bij dezelfde partner) en ze kunnen in de natuur wel 60 jaar worden. Er zaten echt tientallen op deze plek. Prachtig als ze al schreeuwend met z'n allen van de ene naar de andere kant vliegen. Dit was echt zo de moeite waard om dat hele eind voor te rijden. We hadden het niet willen missen! Op de terugweg leek het stuk 'dirty road' een stuk korter dan op de heenweg ;) We moeten de auto echt door de wasstraat halen, het is verschrikkelijk zoals die er uit ziet.

• 21 November 2015 - 12:26

Jacqueline:

Hoi, wat een belevenissen maken jullie mee ! Geweldig om mee te lezen , zie het helemaal voor me ! Ik zie wel werk voor jeroen daar , infra

• 23 November 2015 - 19:00

Jacqueline:

Het lijkt me een geweldige ervaring!
    Wij zouden toch blij zijn, hoor met 22 graden!