Nog meer Mozart en de Königssee - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Nog meer Mozart en de Königssee - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Nog meer Mozart en de Königssee

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 Juli 2014 | Oostenrijk, Salzburg

In Salzburg begonnen vandaag de Salzburger Festspiele (een reeks concerten) met een mis in de Domkerk. Tijdens deze ‘Gottesdienst’ zou de Credo Messe van Mozart uitgevoerd worden. Dat leek ons een mooie zondagsbesteding. Het was wel een eredienst en geen concert, dus de mis stond centraal. We weten niet zoveel van de Roomse mis af, er ging dan ook veel langs ons heen. Er is veel interactie met de gemeente, in de zin van iets voorzeggen en antwoorden, staan of knielen en zitten en luisteren. Veel gezwaai met wierook, dat was goed te ruiken op onze plek. De muziek was prachtig en past helemaal in zo’n gewijde omgeving. Het was al met al een bijzondere ervaring, veel te zien en te horen, maar ik heb ergens het evangelie gemist, denk ik. Wat misschien nog het meeste indruk maakte was dat er halverwege de dienst mensen elkaar de hand gaven en elkaar ‘vrede zij u’ wensten.

We namen een ijskoffie met een zondags gebakje op een terrasje in de buurt van de kerk, heerlijk in de schaduw van een knoestige boom. De priesters en misdienaren hadden hun kleed afgelegd en zaten ook samen op datzelfde terras.

Vanmiddag gingen we naar de Königssee in Duitsland. Het gaat om een prachtig gelegen kapel aan de rand van het meer tussen hoge bergen. Het bleek ook een enorme toeristenval. Toen we de auto op de enorme parkeerplaats weggezet hadden, bleek dat de kapel nog een half uur varen was. Nou ja, het was warm weer en op het water is het meestal wat koeler, alles beter dan lopen, dus namen we de boot naar St. Bartholomä. Een schitterend tochtje. Op een gegeven moment legde de kapitein de boot stil en pakte zijn trompet. Hij speelde een deuntje die vervolgens in de echo van de rotswand terug kwam. Dat was echt een prachtig geluid!
Het kapelletje is inderdaad schitterend gelegen. Het was er dan ook erg druk. We hebben nog een korte wandeling gemaakt langs de oever van het meer. Je kunt er dagtochten lopen de bergen op, maar dat ging ons iets te ver. Verder is het vooral fotogeniek en behalve een biertje drinken kun je er niet veel. Dus namen we de boot maar weer terug. Gelukkig zetten ze extra boten in om alle toeristen daar weer weg te halen. Ondertussen betrok de lucht steeds meer. Onderweg naar huis kregen we een onweersbui met enorm veel water en wind. Na de bui klaarde was het weer lekker fris en fruitig buiten.