San Gimignano en Siena - Reisverslag uit Barberino Val d'Elsa, Italië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu San Gimignano en Siena - Reisverslag uit Barberino Val d'Elsa, Italië van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

San Gimignano en Siena

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

27 April 2014 | Italië, Barberino Val d'Elsa

Vanmorgen werd ons ontbijtje bezorgd in ons appartement. Het was een simpel Italiaans ontbijt was ons beloofd... Lekkere volkoren croissants en nog wat luxe broodjes met room en chocolade, jammetjes er bij... doe maar luxe! 't Was lekker smullen!
Het weer zag er vanmorgen wat bewolkt uit. De voorspellingen waren slecht maar gisteren zei Vittoria dat het prima weer zou worden. Onze optimisten (Arjan en Denise) trokken de korte broek aan en we gingen op weg naar San Gimignano. Als het een beetje helder weer is kunnen we dat vanaf ons huis zien liggen. Het is ongeveer 12km bij ons vandaan.
Het reisgidsje had al voorspeld dat het een toeristenval is, en daarin kregen ze gelijk. Zeker op zondag, alle Italianen zijn vrij, volgens mij hebben ze hier ook vakantie. Maar het is een prachtig stadje, zeer de moeite waard om te bezoeken. Helaas begon het wat te regenen.
Natuurlijk hadden we de pluu en de regencapes vergeten. Maar ach, al die pluus geven ook wel weer een leuk plaatje.
San Gimignano staat bekend als het Manhattan van Toscane. Er zijn heel veel hoge torens, 14 volgens het boekje. Oorspronkelijk waren het er 72! En dat in zo'n klein stadje. Iedereen bouwde een toren vroeger. Hoe hoger de toren, hoe belangrijker men was. Maar ze braken ook elkaars torens weer af als ze ruzie hadden.
Er zijn nog 2 torens te beklimmen. Wij hebben er maar eentje gedaan :). Mooi uitzicht van boven!
In San Gimignano woont ook de wereldkampioen ijsmaker. Die hebben we natuurlijk bezocht. Toevallig stond hij even buiten pauze te houden en hij wilde best met ons op de foto.

Via de toeristische route reden we naar Siena. Na wat rondrijden vonden we een parkeerplaats. Gelukkig voor ons reed er net iemand weg. Maar oeioei wat was dat een krappe plek! Arjan had em keurig strak ingeparkeerd, maar kon er toen zelf niet meer uit! Via rechtsachter is hij er uit geklauterd. Er stond daar geen enkele auto zonder schade. Ik had visioenen van lelijke krassen op de auto maar gelukkig vonden we de auto onbeschadigd weer terug.
Siena is een prachtig stadje met hele steile straatjes. Centrum van de stad is een groot plein het Piazza del Campo. Het is helemaal in een 'kom' gelegd. Bijzonder. Er omheen allemaal eettentjes en terrasjes. Heel gezellig. Verder staat er een enorme kathedraal: Dom Santa Maria Assunta. Het heeft een indrukwekkend interieur. Marmeren vloeren met prachtige figuren en aan de wanden en plafonds rijke versieringen. Denise had, zoals gezegd, een korte broek aan. Dat was toch iets te bloot, ze kreeg een lap mee die ze om haar middel moest knopen om haar blote benen te bedekken.
Ze was 'not amused'. Ze had in de stad al veel bekijks gehad vanwege haar optimistische kleding, maar hier voelde ze zich helemaal te kijk gezet. Intussen was het behoorlijk gaan regenen. En de temperatuur zakte ook verder weg. Brrrr. We hadden qua weer toch een iets andere voorstelling van Toscane.
Maar verder is het erg mooi hier!