Durango - Silverton - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu Durango - Silverton - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van Inge Jonker - WaarBenJij.nu

Durango - Silverton

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

11 Juli 2017 | Verenigde Staten, Durango

Maandag. De antieke stoomtrein van Durango naar Silverstone is de topattractie van de streek en dat moesten we dus maar eens gaan uitproberen. Je moet hiervoor van te voren kaartjes kopen en dan kun je kiezen uit verschillende wagons die elk hun eigen kenmerk/specialiteit hebben. Zo is er bijvoorbeeld een wagon waar een verteller meereist die ook verkleed is in de kleding van rond 1880. Er zijn open wagons en wagons met een soort stewardess erbij die je verzorgt met drankjes en vertelt waar de mooie plekken zijn om foto's te maken. Wij kozen voor die laatste optie. Er gaan ‘s morgens 3 treinen naar Silverstone. Toen wij aankwamen bij het station ging de 1e net vertrekken. Hadden wij even geluk, konden we mooi foto's maken. Een heel spektakel, de trein kwam in beweging een vette rookpluim, een stoomfluit, wat een mooi gezicht om zo’n enorm grote machine in beweging te zien komen. Nog een vette rookpluim… en ineens daalde er allemaal roet neer. We zaten onder de zwarte spikkels. We renden nog weg, maar het kwaad was al geschied. Ons gezicht, armen, kleren, tassen.. alles was zwart gespikkeld. Bah!
We zijn direct de naastgelegen McDonald ingedoken en hebben ons hoofd en armen gewassen. Het kwam er zwart vanaf. Toen we enigszins weer toonbaar waren hebben we onze plek in de trein opgezocht. De rit was heel erg mooi. Natuurlijk kwamen we over onze camping. Na een uurtje kwamen we meer in de bergen. Het spoor volgt een rivier. Soms op gelijk niveau en soms helemaal in de diepte. Dwars door de wildernis. Arjan heeft nog een beer gezien. Twee keer hebben we gestopt om water bij te tanken. Een enkele reis duurde 3,5 uur. Vroeger, voordat de trein er was ging men met de koets en deden ze er 2 dagen over. In Silverstone werd goud gevonden en door de aanleg van het spoor kwam de hele omgeving economisch tot bloei. Silverstone is een klein stadje dat vrij hoog in de bergen ligt. Het is echt een Westernstadje met leuke geveltjes. Er is 1 verharde weg, de rest is gravel. We hebben daar geluncht in een soort van hotel/saloon waar een dame gezellig van die ouderwetse saloon nummers op de piano speelde. Helaas begon het daarna te regenen en te onweren. We hadden nog wat tijd om rond te kijken, maar dat werd hoppen van de ene souvenierwinkel naar de andere. Binnen de kortste keren was het een blubberbende in de straten. De retourrit duurde ook weer 3,5 uur. Van de andere kant ziet het er toch weer anders uit en we hadden een boek mee. Een lekker relaxte dag.

• 11 Juli 2017 - 18:59

Mam Jonker:

Wat een pracht avondtuur inge, jammer dat er geen foto gemaakt is